Eversdal (4)
Alles gaat hier
nog steeds zijn gewone gangetje in Eversdal. We mogen hier wel nog altijd niet
zo heel veel lesgeven. Maar we houden ons bezig met andere activiteiten. Zo heb
ik besloten om voor Klapmuts een 50-tal klokjes te maken met verdraaibare
wijzertjes. Zodat ze deze kunnen gebruiken tijdens de lessen wiskunde over
tijd. Gisterenavond zijn we er aan begonnen en straks na mijn les ga ik ermee
verder.
Maandagmorgend
werd mij gevraagd om ‘s middags een les te geven. Onze onderwerpen krijgen we
soms de dag zelf pas en dan kunnen we onze tijd goed besteden aan het
voorbereiden van de lessen. De mentaliteit is hier vooral ‘We zien dat wel… We
zullen dat nog afspreken…’ Ook als wij benadrukken dat we hier maar tot vrijdag
zijn. Maar goed, we hopen op meerdere uren in Klein Boishaai!
Dinsdag heb ik
een les wiskunde gegeven in graad 4. Dit was een zeer leuk lesje. Het is ook
een heel fijn klasje. Het is wel een beetje wennen dat het lagere school
kinderen zijn (groot verschil met het middelbaar). Ze geven ons heel de tijd
knuffels en tekeningen. Eén van de leerlingen gaf mij een tekening van mijzelf.
Toen ik naar zijn naam vroeg, antwoordde hij ‘George Vermeulen’. Als je zo’n
dingen hoort, lijk je helemaal niet in het verre Afrika te zijn… ;-)
Gisterenmiddag
zijn we gaan kijken naar de repetitie van het slagorkest. Dit wordt begeleid
door Anette Dollman. Zij is de muziekleerkracht van de school. Wat bijzonder
aan haar is, is dat zij blind is. Ze geeft hier les met haar blindegeleide hond
en trekt haar plan zeer goed. Zij weet perfect welk kind waar zit en op welk
instrument het speelt. Wonderlijk om te zien hoe zij de kinderen een liedje
aanleert. Zij begeleidt hen eerst individueel (per soort instrument) en dan
laat ze het allemaal mooi samenklinken. Vandaag is het haar verjaardag en werd
zij hier even in de bloemetjes gezet.
Vandaag zijn we
deze ochtend meegegaan met de leerkracht die de leerlingenbegeleiding op zich
neemt. Het systeem is hier wat anders dan bij ons. Als een leerkracht of ouder
een probleem vaststelt, wordt data an haar meegedeeld. Dan start zij een
onderzoek op waarbij ze een overzichtelijk beeld schetst van het probleem. Dat wordt
er een aanzoek naar de overheid gestuurd om voor deze leerling ondersteuning
aan te bieden. Enkel wanneer de overheid hun goedkeuring geeft, mag dit kind
ondersteuning krijgen. Wij zijn dan ook eens rondgegaan in de school om te
kijken welke maatregelen er getroffen worden. In mijn graad 4 klas zitten twee
leerlingen die individuele ondersteuning krijgen. Er is een slechtziend meisje
bij die haar toetsen gedrukt krijgt om A3 papieren, zij krijgt iets meer tijd
om de toets op te lossen. Daarnaast heb je ook nog een jongen die veel
problemen heeft met lezen en schrijven. Hij wordt apart genomen in een ander
lokaal waar de leerkracht de vragen voorleest, waarna hij de antwoorden geeft
en de leerkracht deze voor hem noteert. Andere kinderen met leesproblemen
krijgen een ipad bij toets die de vragen voor hen voorleest. De school heeft
ook een apart therapielokaal, waar vooral speltherapie wordt gegeven. Dit wordt
begeleid door een externe partner, mevrouw Du Toit, zij is een
traumapsychologe. Zij is verbonden aan de school, maar wordt niet betaald door
de school, dit doen de ouders zelf. Zij is een soort privépsycholoog die
therapie aanbiedt in de school, tijdens de schooluren. Ook voor anderstaligen
hebben ze hier een soort ‘OKAN’-klasje die specifiek werken aan het aanleren
van de taal.
In Zuid-Afrika
zijn er wel al enkele speciale scholen (voor kinderen met fysieke en mentale
handicap, voor kinderen met epilepsie, zware dyslexie, …). Het grote probleem
daar is dat deze weinige scholen overvol zitten en geen nieuwe leerlingen meer
kunnen toelaten. Ze zijn vaak ook verder weg gelegen, maar ze hebben bijna
allemaal een internaat zodat de kinderen daar een hele week blijven.
Voor de rest, wat
geen schoolzaken betreft, gaat hier ook alles nog prima. De laatste dagen
schommelen de temperaturen hier tussen de 35 en 40°C… J
Vrijdag keren we
terug naar Paarl, naar het eerste gastgezin, bij Anke en Wilhelm. Vanaf
volgende week beginnen we bij Klein Boishaai, maar donderdag en vrijdag is het
al een vakantiedag want dan is het hier ‘Human Rights Day’, een nationale
feestdag.
Ik stuur een
pakketje zon naar België op zodat de sneeuw snel smelt!
Graad 4
Graad 7: Met deze klas werk ik het Noord-Zuidproject uit.
Deze foto is vorige week getrokken toen de leerlingen zich mochten verkleden voor de Kaskar-dag.
George Vermeulen ;-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten