donderdag 4 april 2013

Tripje naar de olifanten!

Hermanus (vrijdag 29 maart tot maandag 1 april)
Onze vakantie startte met een weekendje Hermanus. Dit dorpje ligt langs de Westkust op ongeveer twee uurtjes rijden van Paarl. Vrijdagochtend vertrokken we om 7uur samen met Marinda. De rit verliep vlotjes. Het weer zat alleen wat tegen. Het hele weekend was het grijs, bewolkt en regende het. Jammer wel, we waren nu net aan zee en konden lekker zwemmen, maar dat zat er niet meer in. Vrijdag hebben we Hermanus zelf bezocht. Ons huisje lag in het plaatsje Onrus, ongeveer 3 km van Hermanus af. Het huis zelf was groot! Wij hadden de benedenverdieping voor onszelf en boven sliep Marinda (zij is de gastvrouw van de andere meisjes).

Zaterdagochtend bezochten we de plaatselijke voedselmarkt en het winkelcentrum aangezien de regen met bakken uit de lucht viel. ‘s Middags hebben we even lekker niks gedaan en genoten van een lekker lang middagdutje. Helemaal uitgeslapen zijn we met onze vieren gaan eten in een restaurantje met zicht op zee. Heerlijk eten en voor weinig geld!

Zondagmorgend hebben we ons gewaagd aan een begeleide townshiptour. Heel interessant om eindelijk eens echt te zien hoe de mensen werkelijk leven in de townships. Er heerst daar een heel apart sfeertje. Enerzijds leven de mensen daar in zo ontzettend schrijnende omstandigheden en anderzijds zijn ze zo positief en opgewekt en vriendelijk. Iedereen die we tegen kwamen op straat sprak ons aan, groette ons,… Omdat het Pasen was, waren er in het township overal kleine kerkdienstjes. Een paasviering gaat daar helemaal anders aan toe dan bij ons. De mensen zingen en dansen de hele tijd. Ook daarvan hebben we mogen genieten. De gids liet ons ook het plaatselijke ‘homemade beer’ proeven en een echte townshipmaaltijd ‘sem and beans’. Het bier was echt niet lekker en had een vreemde grijsbruine kleur. De bonen en het vlees waren best nog lekker. ‘s Middags hebben we enkele uurtjes gewandeld langs de rotsen en het strand. Zondagavond gingen we vroeg in bed want maandag stond ons de lange rit naar Addo te wachten.

Mosselbay (maandag 1 april)
Op weg naar Addo maakten we een tussenstop in Mosselbay. Een stadje waar we hier al veel over gehoord hadden en dat we zéker moesten bezoeken. Daar hebben we onze picknick opgegeten met zicht op zee. Eigenlijk zijn al deze dorpjes die langs de Westkust liggen prachtig om even te stoppen (als je de juiste plekjes weet!)

Addo (maandag 1 april – dinsdag 2 april)

Tegen de avond kwamen we aan in de ‘Aardvark Lodges’ na heel wat gezoek. We kregen elk ons eigen gezellige, ronde hutje toegewezen. (Zie foto’s) Voor we onder de wol kropen, genoten we nog van een heerlijke verse maaltijd daar ter plekke. De kok noemt zichzelf de sprekende menu. Aangezien ze alle producten uit hun tuin halen, stellen ze pas de dag zelf de gerechten op. Ik koos voor een struisvogelsteak omringd met een groenteweelde. ‘s Morgens verorberden we nog een heerlijk ontbijt met zelfgebakken brood, fruit, yoghurt, muesli, kaas van de plaatselijke boerderij… en dat voor nog geen 4 euro!

Toen onze maagjes weer gevuld waren, waren we klaar voor het bezoek aan het Addo Elephant National Park. En ja hoor! We hebben olifanten gezien! Op nog geen halve meter van ons. Als we onze arm uit de auto staken, konden we ze aanraken. Naast olifanten zagen we ook zebra’s, aardvarkens, antilopen, schildpaden en heel gekke soorten kevers. Na dit bezoek zetten we onze trip verder richting Knysna.

Jeffrey’s Bay (dinsdag 2 april)
Voor het middageten pauzeerden we even in Jeffrey’s Bay. Eén van de bekende surfplekjes hier in Zuid-Afrika. Hier zijn ook al verschillende surffilms opgenomen.

Knysna (dinsdag 2 april – woensdag 3 april)
Tegen de late middag arriveerden we op onze volgende bestemming. Ook hier bleek onze boeking allesbehalve teleurstellend te zijn. Deze keer sliepen we in een houten chaletje. Uitgerust met een groot bed én bubbelbad (dit hadden we niet verwacht…).
’s Avonds bezochten we Knysna’s Waterfront. Een gezellig plekje met allerlei winkeltjes en restaurantjes die uitkeken op de haven.

Terug in onze chalet besloten we dan maar gebruik te maken van het bubbelbad, dit konden we wel gebruiken na een lange dag in de auto. Jammer genoeg (en nog eens sorry Joselien) had ik al het warme water opgebruikt en was het bad voor Joselien iets minder aangenaam. ;-) Moe en voldaan van de dag vielen we in slaap.

’s Morgens gingen we op aanraden van de receptioniste naar het Thesen Island. Dit is een prachtig plekje in Knysna. Overal waar je kijkt, zie je zee, bootjes, witte huisjes,… Op dit eiland bevindt zich een drukbezochte ontbijtplek ‘Ile de Pain’. Omdat het ons aangeraden was, besloten wij ook hier van een heerlijk ontbijt te genieten. Met een verrukkelijke smoothie en een krakende toast in onze buikjes vertrokken we voor de laatste lange trip terug naar Paarl.

Stellenbosch (woensdag 3 april)
Omdat er onderweg niet veel aantrekkelijke dorpjes meer waren om te stoppen, besloten we door te rijden en Stellenbosch nog eens te bezoeken. Joselien en ik waren hier al eerder geweest, maar de twee andere meisjes nog niet. Toen we aankwamen in Stellenbosch zagen we dat het weer hier direct beter werd. Eindelijk konden we terug genieten van het zonnetje. In het binnenland en vooral de streek rond ‘De Paarl’ is het duidelijk véél beter weer dan aan de kust. Tegen de avond keerden we dan terug naar onze gastgezinnen. Wat we donderdag gaan doen is nog even een raadsel. Eerst wouden we nog een dierenpark bezoeken, maar dit blijkt meer dan 1100 rand (méér dan 100 euro) te kosten. Waarschijnlijk trekken we de grootstad Kaapstad nog eens in om ook deze wat beter te verkennen.