donderdag 21 februari 2013

Besoek aan die skool


Vandaag bezochten we samen met Piet en Paula de drie scholen waar we stage zullen lopen. Piet en Paula zijn onze Belgische begeleiders en mede-organisatoren van dit project. Zij zijn hier nog tot woensdag en maken ons hier wegwijs en leggen de belangrijkste contacten.

Besoek 1: Paarl Boys Primary school of ‘Kleine Boishaai’:
Eerst bezochten we de school waar onze gastvrouw leerkracht is. Daar werden we ‘s morgens aan alle leerkrachten voorgesteld en werden we meegenomen door onze mentoren. Ook al zitten we daar tussen de blanke bevolking, toch hadden we wat bekijks. We zijn blijkbaar ‘heel blank’. De directeur wenste ons op het einde dan ook ‘een fijne stage, een goed verblijf en hopelijk een bruiner tintje’.. J

Ik zal lesgeven in Grade 7 (gelijkaardig aan ons eerste middelbaar) bij meneer Nothenagel. De les begon al op een manier die wij niet gewend zijn. Elke donderdag komen er christenen praten en lesgeven in de klassen voor 1 uurtje. De leerlingen uit de verschillende klassen zitten dan bij elkaar. Het was een beetje wennen, maar best nog fijn. De leerlingen kwamen binnen en gaven de ‘gastleerkacht’ allemaal een hand voor ze gingen zitten. Op de foto hieronder zie je de regels die ophangen aan het bord in de klas. De jongens zitten net zoals bij ons per twee aan een bank en staan rechtop als ze willen antwoorden. Ze zijn braaf en tonen veel respect voor de leerkrachten. Ook als ik toekwam en naar buiten ging stonden ze allemaal recht.










Picknick onderweg

Dat Zuid-Afrika een heel divers land is met zo verschillende bevolkingsgroepen en structuren merkten we al snel toen we op weg waren naar Klapmuts. Onderweg word je aangesproken aan de verkeerslichten om allerlei zaken te kopen: bloemen, druiven, zelfgemaakte spullen (windmolentjes) enzovoort. Voor het middageten zijn we gestopt aan een tankstation en hebben daar een picknick gekocht en opgesmuld. (Zie foto.) Iets opmerkelijk hier is dat je overal wordt bediend. Er zijn ‘wachters’ aan elke benzinepomp die voor jou tanken, die ondertussen je ruiten wassen en die je oliepeil nakijken. Als je wil betalen met een bankkaart, komen ze zelfs met het bakje naar jou toe. Je hoeft eigenlijk niet uit te stappen.

Besoek 2: Klapmuts Primary School
Om de school te bereiken rijdt je eerst een stukje door het township waar de leerlingen wonen. Onmiddellijk zie je dat zij op een heel andere manier moeten leven dan onze gastgezinnen. Het is wel al één van de betere townships, de mensen wonen in (zeer) kleine stenen huisjes, heel dicht op elkaar. In Klapmuts werden we héél hartelijk ontvangen door de directeur Ron Frans (man met de rode das op de foto’s). Je merkt direct dat de man oprecht blij is met ons bezoek en uitkijkt naar de samenwerking. Ook wij hebben door dit gesprek enorm zin gekregen om er morgen aan te beginnen. Je ziet dat er in die school nog heel wat werk is. (Paarl Boys school is eigenlijk zoals bij ons…) Ook daar hebben we onze mentoren al ontmoet. Morgen volgen we hen een hele dag.

De klasgroepen in Klapmuts zijn enorm groot. Ik zal lesgeven in grade 5, 6 en 7. Daar zit het aantal leerlingen tussen de 43 en 51 PER klas. In totaal zitten er 1436 leerlingen op de school. De directeur van de school in Eversdal steunt enorm de directeur Ron Frans van Klapmuts. Dankzij die samenwerking hebben zij sinds vorig jaar ook twee volledige computerklassen gekregen en een uitgeruste bibliotheek met 1 smartboard. In elke klas is er een aansluiting gemaakt voor een beamer, maar de beamers zelf ontbreken nog. Er is 1 beamer voor de hele school. Ook het schoolgebouw is volledig nieuw en is pas gebouwd in 2010. Dit werd gesponsord door een Scandinavisch(e) koppel/organisatie. De kinderen zijn ontzettend vriendelijk en zeer gedisciplineerd. Zelfs de kleutertjes zitten per twee aan bankjes op rijtjes. In de andere klassen zitten de leerlingen per 4 aan 1 tafel (zie foto’s) en sommige kinderen zitten op de grond wegens plaatsgebrek.

Op de speelplaats (zie foto) staan enkele woorden op de muren geschilderd. Dit zijn waarden/eigenschappen die de school heel belangrijk vindt. De leerkrachten en de directeur zijn enorm gemotiveerd om goed en kwaliteitsvol onderwijs te kunnen bieden aan de leerlingen, maar het gebrek aan middelen en de te grote groepen sturen hun plannen en wensen in de war. Zo werd de directeur bij het begin van het schooljaar beloofd dat hij 5 nieuwe leerkrachten ging krijgen, maar deze heeft hij nog niet gezien…

De leerlingen zelf hebben vaak ook zoveel andere zaken (emotionele en psychische) aan hun hoofd dat het voor hen niet altijd eenvoudig is om op te letten. De school zorgt er ook voor dat de leerlingen ’s morgen en ’s middags op school eten krijgen. Zaterdag krijgen we van Paula nog een infosessie rond een nieuwe methodiek (‘Het toverbos’) om leerlingen te doen praten over emoties of aan te sporen om deze te tonen.

In Klapmuts zijn ze enorm blij dat ze extra hulp krijgen gedurende deze drie maanden en hopen ze dat we van elkaar heel wat kunnen leren. Mijn mentor is net nieuw in de school en is bezig met het uittesten van nieuwe methodes voor wiskunde. Ik ben er van overtuigd dat ik hieruit ook veel zal leren.









Besoek 3: Eversdal
Van contrasten gesproken… Paula had ons in de auto al ‘gewaarschuwd’ dat we nu in ons moesten voorbereiden op iets totaal anders. De school in Eversdal loopt enorm vooruit. Op sommige vlakken (ICT, tablets, smartboards,…) staan ze al verder dan de Vlaamse scholen. 
Je vertrekt uit Klapmuts (township) en na een tijdje de hoofdbaan te volgen kom je al snel in de ‘sjieke koté’. Hier zie je enorme grote huizen, afgeschermd met hekken en hagen, 2 of 3 auto’s op de oprits, bordjes met ‘guesthouses te huur’,… Een enorm verschil…

In Eversdal was het bezoek van korte duur omdat de school volgende week visitatie van de inspectie heeft en ze nog heel wat papierwerk in orde moesten brengen. We hebben enkel het vergaderzaaltje gezien. De directeur is een heel sympathieke man. De school zelf lijkt ons heel flexibel. Wij mogen de eerste dagen meelopen met de leerkrachten en moeten overal zelf vragen wat wij graag willen doen. Als wij de volgende dag graag zelf een les willen geven of als we een bepaald onderwerp willen aanbrengen, hoeven we dit gewoon te vragen.

Met deze school zullen Joselien en ik het Noord-Zuidproject uitvoeren. Dit project bestaat eruit een Vlaamse school in contact te brengen met een Afrikaanse school. Ik doe dit project samen met klas 1B van Berkenboom Humaniora. Het is de bedoeling dat dit een blijvende uitwisseling wordt en dat die leerlingen ook nog contact houden met elkaar als wij al terug in België zijn. Voor de Vlaamse leerlingen zal het wel even verschieten zijn dat dit een zeer rijke school is en zullen zij hun beeld over Zuid-Afrika ook stilaan bijstellen. Maar ze mogen niet vergeten dat dit maar een deel van het land is… Ik zeg het nogmaals, maar het is wel zo.. de contrasten zijn enorm, enorm groot.

Terug naar Paarl: The Mall
Na de schoolbezoeken brachten Piet en Paula ons naar the Mall, het grote winkelcentrum in Paarl. Daar hebben we dan eindelijk geld kunnen afhalen en onze Afrikaanse simkaart geregeld. Joselien en ik deden daar nog enkele inkopen, in Klapmuts moeten we eten meenemen in Paarl kunnen we een broodje kopen voor R12. Vrij goedkoop dus. 10 Rand is ongeveer 1 euro. Je moet eigenlijk alle prijzen delen door 10 en dan nog een beetje minder rekenen. J De prijzen zijn hier iets meer dan de helft van onze prijzen. Ook hier word je bediend. Aan elke kassa staan 2 mensen. Iemand die de producten scant en afrekent (de gewone kassierster) en een inpakker die jouw boodschappen inpakt.

Sports:
Wat hier heel opmerkelijk is, is het feit dat elke school hier (buiten Klapmuts) uitgerust is met enorme sportterreinen. Paarl heeft een eigen openlucht zwembad van 21 meter. Waarschijnlijk zullen Joselien en ik daar elke maandag dat we in Paarl zijn helpen na school. In Eversdal zagen we maar al liefst 6 tennisterreinen toen we voorbij reden. De school begint hier om 7u50 en is gedaan om 15u en vrijdag om 14u. Daarna sporten de leerlingen nog een tweetal uur. Ze doen aan tennis, cricket, hockey, zwemmen en atletiek.

Omdat ze hier enorm sportief zijn en wij niet willen onderdoen voor de leerlingen (J) hebben we ons voorgenomen om hier om de twee dagen te lopen. We wonen in een zeer veilige wijk en kunnen een ideaal toertje doorheen de wijk en over het speelplein lopen. De koe werd hier direct bij de horens gevat, Piet en Paul hadden ons afgezet en een kwartiertje later liepen we al 2 toeren (langzaam opbouwen hé… J )

Ons ga braaie:
Vanavond was het een zeer gezellige avond. We hebben over allerlei zaken gepraat. Zaterdag geven ze een barbecue voor vrienden (‘Ons ga braaie’) waarbij we allemaal zijn uitgenodigd, ook de drie andere ‘meisies’. Dus dat wordt al fijn. Ze gaan misschien ook eens met ons naar een rugbywedstrijd kijken en volgend weekend kunnen we mee op bezoek naar Ankes ouders in Swellendam.
Hieronder zie je ook enkele foto’s van de gastheer en –vrouw en het huisje.













Dankie dankie:
Een woordje dat we hier al snel kenden, was ‘dankie’ oftewel bedankt, dankjewel.
Dus zeg ik nu dankie dankie voor het toffe kaartje in het vliegtuig (Pieter en Sofie), voor het leuke kadootje (Ellen, Loes en Laura) en voor het superzalige boek (mijn medeleiding en de gidsen, echt super mannen! Fijn om dat te lezen. En de ‘Hé het is oké rubriek’ is ook echt goed gevonden :p) Daar zal ik af en toe wel eens in bladeren!



Post + gsm:
Als iemand ons een brief wil sturen, dan vind je hieronder het adres terug. De post komt hiertoe in een groot postkantoor en elk huis heeft een code. Als we dan een brief hebben, moeten we die daar gaan ophalen. De code moet je ook op de envelop schrijven. Ik noteer het hieronder zoals het op de brief moet staan.

Postbus 3746
Kode 1620

Paarl
RSA

En als je het huis zelf wil zien op google streetview, dan moet je dit adres ingeven:
Peter Street 29, Paarl 1646

Mijn Afrikaans gsm-nummer is: 0764 49 46 17.


Zo vandaag een héél lang bericht omdat we ook heel wat indrukken hebben opgedaan. Alles is hier nog nieuw en indrukwekkend. We moeten ook in alle drie de scholen Afrikaans praten dus moeten we het veel oefenen. We ‘verplichten’ alle mensen om met ons gewoon in het Afrikaans te praten en niet in het Engels zodat wij veel kunnen opsteken en eigenlijk begint het na 1 dag al aardig te lukken. Wij verstaan hen ook heel goed als ze traag praten (Als die stadig praat). De leerlingen waren vandaag iets moeilijker te verstaan, maar dat zal ook wel lukken na een tijdje.

Bye bye! (De Afrikaanders seg alty ‘Bye bye’ als ons ergens weg ga)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten